Pengembangan Media Visual Kola pada Peserta Didik Kelas 1 SD Negeri I Puhpelem

  • Dewi Lestari Universitas Terbuka
  • Suharno Suharno Universitas Sebelas Maret
  • Benny Agus Pribadi Universitas Terbuka
Keywords: KOLA visual media, mathematics learning

Abstract

The Objective Of The Research Is:  (1) describe the steps of developing KOLA visual media (2) to test the effectiveness of KOLA visual media. (3) To find out the increase in the ability to arrange a collection of objects based on patterns in class 1 students. The type of research is development research. The research was conducted at the Budi Utomo Cluster Elementary School, Puhpelem District, Wonogiri Regency. Data collection techniques with tests, non-tests and interviews. Test the effectiveness of the product using the after-before experiment and the mean difference test. The results showed that the KOLA visual media was effective to be used as a learning medium. KOLA visual media is effectively used in learning mathematics. There is a difference in the ability to arrange a collection of objects based on patterns between students who are taught using KOLA visual media and students who are not taught using KOLA visual media.

References

Arifin, Zainal. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Badru Zaman dkk dan Asep Hery Hernawan. (2020). Media dan Sumber Belajar PAUD. Jakarta : Universitas Terbuka
Djamarah, Syaiful, Bahri. 2016. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Mahmudah, Aniza Ana Rif’atul. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Multiplication Stick Board pada Materi Operasi Hitung Perkalian untuk Siswa Kelas III SD Annur Tumpang Malang. Skripsi, Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Ilmu Tarbiayah dan Keguruan, Universitas Islam negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Pribadi, Benny A. (2021). Esensi Model Desain dan Sistem Pembelajaran. Depok : Rajawali Pers
Rahmania Diniyati H.S.Dasi. (2017). Pengembangan Media Kotak Ajaib Pada Materi Pokok Mengenal Pola Bilangan Melalui Gambar/Benda Dalam Subtema Gemar Membaca Untuk Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Skripsi. Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.
Safuro, A. S., Yandari, I. A. V., & Alamsyah, T. P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Bilangan Bulat Terhadap Kemampuan Berhitung Matematika Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Maju: Pendidikan Matematika, 8(1), 19– 26
Sudjana, N., & Rivai, A. (2020). Media Pengajaran. SB Algensindo.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan( Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung : Alfabeta
Tanfilu Awalizah. (2016). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Kotak Sekat Hitung (Kokatung) Mata Pelajaran Matematika Untuk Kelas II Sd Donotirto Kasihan Bantul. V (5) : 92
Thiagarajan, Semmel dan Semmel. (1947). Instructional Development For Trainning Teachers Of Exceptional Children. Indiana : indiana University Bloomington
Trianto. (2017) . Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan. Kontektual. Jakarta: Kencana. Amin, Z.L.
Widiada, Parmiti, Mahadewi (2018) Pengembangan Media Pembelajaran Sederhana “Kotak Hitung” Pada Tema Lingkunganku Bidang Matematika di Kelas II SD Negeri 2 Liligundi, Jurnal EDUTECH Universitas Pedidikan Ganesha. Vol. 6 No. (1) pp. 110-122
Published
2022-10-01
How to Cite
Lestari, D., Suharno, S., & Pribadi, B. (2022). Pengembangan Media Visual Kola pada Peserta Didik Kelas 1 SD Negeri I Puhpelem. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(2), 333-337. https://doi.org/10.30653/003.202282.260
Section
Articles