Pengaruh Pemanfaatan Media Youtube Terhadap Keterampilan Menulis Cerpen

  • Sobri Sobri Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Tatu Hilaliyah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ilmi Solihat Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Imam Safi'i Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA Jakarta
Keywords: YouTube media, short story writing skills

Abstract

This article aims to describe the effect of using Youtube media on the ability of fifth graders at SDN Gerem 1 Cilegon City in writing short stories. The method used in this research is the True Experimental Design method using the Pretest-Posttest Control Group Design research design. The results showed that the use of Youtube media had a significant effect on students' ability to write short stories. The results of the experimental class pretest before getting treatment using Youtube media an average value of 59.5. The results of the short story writing skills test after getting treatment using Youtube media the average value of 80.16.

References

Delfisanur, D., Sari, D. Y., Hasanuddin, H., & Ambiyar, A. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Youtube Terhadap Aktifitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Mesin Konversi Energi Di Smk Negeri 1 Koto Xi Tarusan. Jurnal Vokasi Mekanika (VoMek), 2(1), 53–59. https://doi.org/10.24036/vomek.v2i1.85
Jati, N. P., Studi, P., Komunikasi, I., & Karawang, U. S. (2021). Pengaruh Sosial Media Youtube Terhadap Perilaku Literasi Siswa SMA Hutama.
Kurnianingtyas, E. (2015). Penerapan Teknik Copy The Master Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas Vii-B Mts. Darun Najah Petahunan Lumajang. Nosi, 2(8), 30–40.
Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159. www.journal.uniga.ac.id
Nur Alifa, N. H. S. (2019). Pengaruh Keterampilan Menyimak Dan Membaca Cerpen Terhadap Keterampilan Menulis Teks Cerpen. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 44–59.
Pujianto, A., Nuryatin, A., & Artikel, I. (2015). Keefektifan Pembelajaran Keterampilan Menulis Cerpen Dengan Model Investigasi Kelompok Dan Model Stad Berdasarkan Tipe Kepribadian Peserta Didik Kelas Vii. Seloka - Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 131–139.
Setiadi, E. F., Azmi, A., & Indrawadi, J. (2019). Youtube Sebagai Sumber Belajar Generasi Milenial. Journal of Civic Education, 2(4), 313–323. https://doi.org/10.24036/jce.v2i4.135
Sulsilawati, E., Daeng, J., Raya, T., & Selatan, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Youtube terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur Abstract : The Influence of Using Youtube Media on the Ability to Write Procedure. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 1–6.
Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan Media Youtube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 26–30. https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7531
Tohari, H., & Bachri, B. S. (2018). Pengaruh penggunaan Youtube. Jurnal Teknologi Pendidikan, 07(01), 1–13.
Tutiasri, R. P., Laminto, N. K., & Nazri, K. (2020). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bagi Mahasiswa di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Masyarakat Dan Keamanan (KOMASKAM), vol.2, No.(26556–6125), 1–15.
Wahyuni, H. E. (2015). Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Melalui Iklan Televisi Pada Siswa Kelas Ix-a Smp Negeri 3 Balikpapan. LINGUA: Journal of Language, Literature and Teaching, 12(2), 233–242. https://doi.org/10.30957/lingua.v12i2.38
Widyantara, I. M. ., & Rasna, I. . (2020). Penggunaan Media Youtube Sebelum dan Saat Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9(2), 114.
Published
2022-04-01
How to Cite
Sobri, S., Hilaliyah, T., Solihat, I., & Safi’i, I. (2022). Pengaruh Pemanfaatan Media Youtube Terhadap Keterampilan Menulis Cerpen. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(1), 103-109. https://doi.org/10.30653/003.202281.217
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)