Penggunaan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Konsep IPA
Abstract
This study aims to analyze the idea of using interactive multimedia in improving students' mastery of concepts in science lessons. Research using quantitative methods with the method quasi-experimental. The study design is nonequevalent control group design. The steps taken in this research are: determining the sample, held a pretest, providing treatment in experimental and control groups, and provide a posttest. Based on the results of research can be concluded that there are positive and significant difference between the ability of students' mastery of the concept of an optical instrument that uses interactive multimedia learning with learning that uses Microsoft Office PowerPoint on science lessons. The use of interactive multimedia in learning can also enhance students' interest and motivation in learning to follow. Generally speaking, the use of interactive multimedia and significantly effective in improving the ability of mastering the concept of optical tools in the classroom science lesson VIII.
References
Deporter, B. & Hernacki, M. 2007. Quantum Learning, Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Terjemahan Alwiyah Abdurrahman. Kaifa. Bandung.
Faizin, M.N. 2009. Penggunaan Model Pembelajaran Multimedia Interaktif (MMI) Pada Konsep Listrik Dinamis Untuk Mengikatkan Penguasaan Konsep dan Memperbaiki Sikap Belajar Siswa. Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.
LeMaster, R. 2005. When Learning about The Real World is better than Virtuallity: A Study of Substituting Computer Simulations for Laboratory Equipment. http://www.elseveier.com/locate/compedu Diakases 7 Januari 2011.
Nurhalim, M. 2008. Penerapan Pembelajaran Berbasis komputer (Computer Basid Instruction) Model Tutorial untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi di Madrasah Aliyah Negeri Se-Kota Bandung. Tesis. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.
Puspendik Depdiknas, 2006. Dalam Panduan Seminar Sehari Hasil Studi Internasional Prestasi Peserta Didik Indonesia di Bidang Matematika, Sains, dan Membaca. Jakarta.
Puspita, G.N. 2008. Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Konsep Reproduksi Hewan Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep, Keterampilan Generik dan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII. Tesis. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.Rusman, 2007. Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Komputer untuk meningkatkan Kompetensi Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Menengah Kejuruan. Tesis. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.
Rusman, dkk. 2009. Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pembelajaran. UPI. Bandung.
Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, Kencana Prenada Media Group. Jakarta.
Copyright (c) 2018 Muldiyana Nugraha; Ari Fajria Novari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.