Konsep Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara

  • Basuki Basuki Sekolah Tinggi Agama Islam Nurul Hidayah Selat Panjang
Keywords: Education, Humanistic, Ki Hadjar Dewantara

Abstract

Humanistic education, according to Ki Hadjar Dewantara, is an educational concept that aims to shape students into individuals who are spiritually and physically independent, while viewing humans as holistic beings. This study seeks to describe Ki Hadjar Dewantara’s formulation of humanistic education through a literature review method, using his own works on education as primary sources, alongside relevant supporting literature. The findings reveal that Ki Hadjar Dewantara’s concept of humanistic education is grounded in several key principles: (1) viewing humans as noble beings endowed with the unity of thought, feeling, and will—known as the soul’s trilogy of cipta, rasa, and karsa—which distinguishes humans from animals; (2) the teacher functions as a role model and a moral guide, particularly in the realms of faith and religion, and engages with students through the ethical principles of Ing Ngarsa Sung Tuladha, Ing Madya Mangun Karsa, and Tut Wuri Handayani; (3) students are treated as learning subjects who inherently possess potential from birth and are responsible for their own education; (4) the ultimate goal of education is to produce independent individuals; and (5) the educational method employed is the Among method.

References

Achmadi, 2010, Ideologi Pendidikan Islam Paradigma Humanisme Teosentris, Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Al- Fandi, Haryanto, 2011, Desain Pembelajaran Yang Demokratis dan Humanis, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media
Aziizu, B. Y. A, 2015, Tujuan Besar Pendidikan Adalah Tindakan. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2 (2), 295–300. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540
Budiningsih, Asri, 2005, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT Rineka Cipta Darmaningtyas, 2009, Pendidikan Rusak-Rusakan, Yogyakarta: Lkis
DePoter, bobbi, 2010, Quantum Teaching: Mempraktikkan Quantum Learning Di Ruang-Ruang Kelas, Bandung, PT. Mizan Pustaka
Dewantara, Ki Hadjar, 1977, Bagian Pertama: PENDIDIKAN, Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Taman Siswa.
Djamarah, Syaiful Bahri, 2010, Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif (Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis), Jakarta: PT. Rineka Cipta
Djiwandono, Sri Esti Wuryani,2009, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Gramedia Frire, Paulo, Pendidikan Kaum Tertindas, 2008, Jakarta: LP3ES
Indrayani, N. (2019). Sistem among Ki Hajar Dewantara dalam era revolusi industri 4.0. 384–400. https://doi.org/10.31227/osf.io/ah7xf
Jujun. S. Suriasumanti, 2001, Filsafat Ilmu: Sebuah Pengantar Populer, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan
Ki Adi Sumarto, Nyi Rais Rayan, dkk, 2001, Buku Panduan Belajar Pendidian Budi Pekerti Luhur, Yogyakarta: Tim Pengembang Pendidikan Budi Pekerti SMU Taman Madya Ibu Pawiyatan
Ki Hadjar Dewantara Dalam Pandangan Para Cantrik dan Mantriknya Dalam Rangka Peringatan Seratus Tahun Ki Hadjar Dewantara 2 Mei 1889-2 Mei 1989, Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Tamana Siswa.
Marwah, S. S., Syafe’i, M., & Sumarna, E, 2018, Relevansi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewantara Dengan Pendidikan Islam. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 5 (1), 14. https://doi.org/10.17509/t.v5i1.13336
Pelu, Musa “Pancadarma Taman Siswa: A Philosophical Reflection of Ki Hajar Dewantara’s Thought on The Perspective of Religious-Humanist Education,” Journal of History Educationand Religious Studies1, No. 1 (2020): 14, https://jurnal.uns.ac.id/jhers/article/view/43030
Rahma Taher, Desyandri, Y. E, 2023, Tujuan Pendidikan Merdeka Belajar Terhadap Pandangan Filsafat Humanisme Rahma. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5, 1707– 1715
Rahardjo, Suparto, 2009, Ki Hadjar Dewantara Biografi Singkat 1889-1959, Jogjakarta: Ar- Ruzz Media Group
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. 2022, Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2 (1), 1–8
Tafsir, Ahmad, 2005, Filsafat Umum: Akal dan hati sejak Thales sampai Capra, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor: 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen Dan Undang-Undang Republik Indonesia Nomor: 20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas (Sistem Pendidikan Nasional), Bandung: Fermana
Wahyuddin, dkk. 2009, Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi, Jakarta: PT Gramedia Widia Sarana Indonesia.
Wardhana, I. P., S, L. A., & Pratiwi, V. U. (2020). Konsep pendidikan taman siswa sebagai dasar kebijakan pendidikan nasional merdeka belajar di Indonesia. Pada Seminar Nasional, 232–242.
Yamin, Moh, 2009, Menggugat Pendidikan Indonesia Belajar dari Paulo Freire dan Ki Hadjar Dewantara, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media
Zuchdi, Darmiyati, 2008, Humanisasi Pendidikan Menemukan Kembali Pendidikan Yang Manusiawi, Jakarta: Bumi Aksara
Published
2025-04-30
How to Cite
Basuki, B. (2025). Konsep Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 11(1), 82-88. https://doi.org/10.30653/003.0121.409
Section
Articles